27-10-2010

Autoschade

AUTOSCHADE

Soms is niet melden financieel voordeliger

Nemassdeboer is een van de grootste financiële advieskantoren in de Waterlandse Regio. Belangrijk onderdeel van onze dienstverlening is de advisering rond alle vormen van schadeverzekeringen voor particulieren en bedrijven. Dagelijks melden onze klanten dan ook de meest uiteenlopende schades, waarvan wordt verwacht dat deze worden verhaald op de verzekeraar. De meeste meldingen hebben betrekking op autoschades. In deze kwestie gaan we wat dieper in op autoschades en met name de overweging om een schade wel of niet te claimen op de autoverzekering.

Ik ben toch verzekerd ?
Na de schok van een klein auto ongeluk is het een geruststellende gedachte dat de schade bij de verzekeringsmaatschappij kan worden geclaimd. De verzekerde meldt de totale schade van zichzelf en de tegenpartij aan zijn tussenpersoon of rechtstreeks aan de verzekeraar als een verzekering via een zgn direct writer of bijvoorbeeld via internet is gekocht. De verwachting is dan dat de tussen persoon of de verzekeraar verder alles regelt, want daar betaal je immers premie voor.

Maar het opgeluchte gevoel verdwijnt al snel als blijkt dat de opgebouwde no-claim korting door die ene melding fors is afgenomen. Dit verlies kan zo groot zijn dat hij beter de verzekeraar buiten beeld had kunnen laten. Maar wat te doen als de verzekeraar zijn werk al heeft gedaan en de opgelapte auto’s weer vrolijk deelnemen aan het verkeer ? Kan de claim dan nog ongedaan worden gemaakt?

Bonus/malus ladder of no-claim regeling
Hoeveel premie de verzekeraar krijgt hangt af van de positie op de zgn bonus/malus ladder, ook wel no-claim regeling genoemd. Automobilisten die zonder schade rijden klimmen langzaam op deze ladder naar boven via het opbouwen van ‘schadevrije jaren’ en worden ‘beloond’ met een hogere premiekorting. Brokkenmakers worden ‘gestraft’ en dalen op de bewuste ladder. Afhankelijk van bijvoorbeeld de leeftijd van de bestuurder, de kostprijs van de auto en het jaarlijks te verwachten aantal kilometers dat wordt gereden, bepaalt de verzekeraar op eigen wijze de premie van de verzekering en de hoogte van de korting. Deze korting loopt meestal op tot 75% van de basispremie. Bij het claimen van een schade ‘valt’ een verzekerde terug op de bonus/malus ladder en gaat de premie voor de verzekering - vaak fors- omhoog. Bij een no-claim percentage van 75%, een schade van 2.000 euro en een jaarlijkse basispremie van 3.000 euro, kan het uiteindelijke nadeel bij wel claimen oplopen tot honderden euro’s. Het duurt namelijk jaren voordat hetzelfde kortingspercentage weer is bereikt.

Vooraf berekenen kan aanzienlijk voordeel opleveren
Onze schadebehandelaars beoordelen bij elke schademelding vooraf wat uiteindelijk het voordeligste is voor de cliënt, claimen of niet claimen. Ook verzekeraars zeggen nog wel eens dat zij cliënten bij kleine schadebedragen vooraf informeren over de nadelen van claimen. Uitgaande van het aantal klachten dat wij daarover horen van mensen die na een ‘avontuur’ met een direct writer of internetverzekeraar toch maar hebben besloten terug te keren naar hun tussenpersoon, valt op die uitspraak nog wel wat af te dingen. Ook schatten verzekerden deze nadelen nogal eens te luchtig en claimen zij te snel omdat ze er vanaf willen zijn. Wie hiervan achteraf spijt krijgt, heeft echter vaak nog wel de mogelijkheid het geïnde geld terug te storten. De duur van deze ‘inkeerperiode’ is afhankelijk van de verzekeraar en verschilt aanzienlijk. Waar de ene verzekeraar uitgaat van enkele maanden zijn er ook verzekeraars die cliënten een heel jaar de tijd geven om op hun besluit terug te komen.

De slimme burger berekent dus vooraf of, misschien nog slimmer, laat vooraf door zijn onafhankelijke en deskundige tussenpersoon uitrekenen, wat verstandiger is: claimen of de schade voor eigen rekening nemen. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de hoogte van de premie vóór korting, de omvang van de schade en het aantal schadevrije jaren.

Wat doe je als je auto total loss is?
Autobezitters weten vaak niet wat ze moeten doen als hun auto total loss is. Daarom heeft een aantal organisaties, waaronder het Verbond van Verzekeraars en het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV), de handen ineengeslagen en is de folder ‘Uw voertuig total loss en dan ? ‘ opgesteld. In de folder staat niet alleen wat er van autobezitters wordt verwacht bij een total loss schade, maar is er ook in opgenomen hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan een hogere opbrengst van het voertuig. De folder kan worden gedownload van www.stichtingvbv.nl .

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen