22-06-2006

De beste zorgverzekering

De beste zorgverzekering 

In de laatste maanden van 2005 en de eerste maanden van 2006 was iedereen in de ban van het nieuwe zorgstelsel. Via diverse (al dan niet onafhankelijk) opgezette internetsites kon een ieder de diverse aanbiedingen van verzekeraars vergelijken en de mensen die daar geen tijd of zin in hadden konden meestal goed terecht bij hun verzekeringsadviseur. Nu, na bijna een half jaar, is het tijd voor een terugblik en vooruitblik naar de (nabije) toekomst, want het laatste woord over de zorgverzekeringen is nog lang niet gezegd. Sterker nog, de kans is groot dat maatschappijen die marktaandeel hebben verloren ons eind dit jaar weer gaan bestoken met aanbiedingen om u alsnog als klant (weer terug) te krijgen.

‘Rampscenario’ is niet uitgekomen
Goed, er zijn nog wat problemen op te lossen. Zoals bij de maatschappijen die, als gevolg van een goede prijs/kwaliteit, administratieve achterstand hebben opgelopen. Zo krijgt grootste groeier Avéro langzamerhand de administratie op orde en zullen alle verzekerden pas kort voor de vakantieperiode in het bezit zijn van nieuwe polisbladen en zorgpasjes. Huisartsen krijgen hun declaraties nog altijd niet op tijd vergoed, de geëmigreerden blijven nog wat namorren over de premie en er zijn al verzekerden die niet betalen en zich vervolgens blijkbaar zonder enig schaamte bij de volgende verzekeraar aanmelden. Een echte chaos is het toch niet geworden, zelfs niet nu is gebleken dat heel veel verzekerden het advies van de verzekeraars om dit jaar de polis maar simpelweg te continueren, niet hebben opgevolgd. Nog geen half jaar geleden geloofde bijna niemand behalve minister Hoogervorst dat de introductie zou lukken.

Veel mensen zijn overgestapt
Inmiddels weten we beter. Vektis, het informatiecentrum van de zorgverzekeraars, heeft het nog allemaal eens op een rijtje gezet. Bijna 2,7 miljoen verzekerden (18% van het totaal) zijn overgestapt naar een andere zorgverzekeraar- bijna drie keer zo veel als normaal. Veel mensen hebben het aanbod van de verschillende zorgverzekeraars dus goed met elkaar vergeleken. Dat is vooral een vergelijking op de prijs en de aanvullende verzekeringen geweest, want het basispakket aan zorg is overal hetzelfde.

Gemiddeld is een verzekerde dit jaar 1025 euro kwijt voor de basisverzekering, bijna 10% minder dan het Ministerie van VWS had verwacht. Wie zich via de werkgever, vakbond of anderszins collectief heeft verzekerd, betaalt gemiddeld zelfs minder. De collectieve verzekering is dan ook heel populair: 44% van de verzekerden koos ervoor. Het percentage zou zeker nog hoger geweest zijn als de wet de korting niet aan een limiet had gebonden en als meer mensen hadden geweten dat ze ook via de sportclub of bejaardensoos een collectief contract hadden kunnen sluiten.

2007 en verder
Verzekeraars hebben er alles aan gedaan om hun pakket als beste te laten overkomen, waarbij de prijs achteraf gezien toch een van de belangrijkste factoren is geworden. Zo zijn er maatschappijen die als extraatje een contract aanboden dat de verzekeraar verplicht drie jaar aan dezelfde premie vast te houden. Daardoor was de aanvangpremie veelal hoger dan die van maatschappijen die dit niet hebben vast gelegd. Dit leverde minder nieuwe klanten opgeleverd dan gehoopt. Voor 2007 en volgende jaren zullen dergelijke ‘verliezende’ verzekeraars er dan ook alles aan doen marktaandeel terug te winnen. Ook volgend jaar zal het dus hoogstwaarschijnlijk toch weer over de premie gaan. Algemeen wordt namelijk toch wel verwacht dat de premie volgend jaar met minstens tien procent zal stijgen. De opbrengst van de huidige premie - zo'n 15 miljard euro - zal dit jaar namelijk al niet voldoende zijn om de kosten van de zorg te dekken. Zonder gebruik van zorg wordt bovendien een deel van de premie teruggestort en ook heeft bijna niemand gekozen voor een eigen risico. De meeste verzekeraars maakten die keuze financieel ook niet interessant.

Met solidariteit heeft het inmiddels niet veel meer te maken, maar dat is ook niet het uitgangspunt van de nieuwe zorgverzekering. Meer dan twee derde van de verzekerden koos voor een naturapolis, waarbij de verzekeraar de kosten rechtsreeks aan de zorgaanbieder betaalt, in plaats van een restitutiepolis (vergoeding achteraf). Voor de zorgverzekeraars betekent dat een versteviging van hun onderhandelingsbasis met ziekenhuizen en hulpverleners. Bij een lage premie kan de winst juist gevonden worden in het bedingen van voor de verzekeraar gunstige prijzen van de verstrekkingen.

Aantrekkelijk voor de verzekeraars is voorts dat ook bijna iedereen nog een aanvullende verzekering heeft afgesloten. Het zal voor veel verzekerden aan het eind van dit jaar lonend zijn om op basis van de zorg die men in het gezin nodig heeft gehad, nog eens kritisch naar de samenstelling van het aanvullende pakket te kijken, in plaats van voor een paar euro per maand minder naar een andere verzekeraar over te stappen. De Nederlanders zullen zich daarom waarschijnlijk, al dan niet onder druk van de verzekeraars, nogmaals enthousiast op de zorgmarkt storten. Maar net als van de gewone markt is er alle kans dat je thuiskomt met schijnbaar voordelige aanbiedingen die uiteindelijk toch anders blijken te zijn dan je vooraf had ingeschat..

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen