25-02-2015

De toegevoegde waarde van een adviseur

In de reisbranche is het al een tijdje de trend dat reisbureaus noodgedwongen moeten sluiten omdat mensen zelf hun reis boeken via internet. Rechtstreeks bij de touroperator of zelfs direct het hotel en de vlucht. Vanuit sommige (internet)verzekeraars wordt een dergelijke toekomst ook voor assurantie tussenpersonen voorzien. En zoveel moeilijker dan een reis boeken is het afsluiten van een verzekering toch niet ? Het zal je niet verbazen dat wij deze mening niet delen. Integendeel, een betrokken adviseur wordt in de toekomst misschien wel belangrijker dan ooit.

Schadebehandeling is geen sinecure
Snel afsluiten is één, maar wat moet je doen als je gebruik moet maken van deze verzekering door schade? Zonder adviseur moet je dit zelf regelen. Het is prettig om na een aanrijding naar je tussenpersoon te kunnen gaan, die de schade voor je regelt. Je adviseur ziet toe op een snelle afhandeling, waardoor je niet zelf de verzekeraar moeten bellen om te achterhalen hoe het ervoor staat. Vooral na een aanrijding zit de schrik er vaak in en is het moeilijk zelf gemakkelijk de juiste stappen te zetten. Het hebben van een tussenpersoon wordt dan als zeer prettig ervaren. 

Ook bij brand toont je adviseur zijn toegevoegde waarde. Hij of zij regelt gelijk een expert en zorgt ook voor houvast tijdens de schadeprocedure. Het is heel prettig als je 's nachts in alle paniek je tussenpersoon kan bellen om je bij te staan.

Internet aanbiedingen zijn gericht op actie, niet op kwaliteit
Met een paar drukken op de knop kan je een voordelige autoverzekering afsluiten. Maar er wordt vaak voorbij gaan aan belangrijke zaken. Weet jij zeker hoeveel schadevrije jaren je hebt? Misschien heb je nog een no-claimbeschermer op je verzekering en zorgt dit voor een betere kortingsregeling op je huidige autoverzekering. Die kortingsregeling gaat niet mee naar een andere verzekeraar. Dan kan overstappen uiteindelijk veel geld kosten.

Persoonlijk contact blijft waardevol
Een internetverzekeraar zal vreemd reageren wanneer je vraagt om een onderhoudsgesprek voor de bestaande verzekeringen. Een assurantie adviseur neemt iedere 2 à 3 jaar je verzekeringen onder de loep en bespreekt deze met je in een persoonlijk gesprek. Er wordt dan gekeken naar de juiste verzekerde bedragen op de inboedel- en opstalverzekering, maar ook of andere verzekeringen nog wel passen bij voorgenomen plannen. Regelmatig stellen wij tijdens deze onderhoudsgesprekken vast dat men bijvoorbeeld niet heeft stilgestaan bij de vakantieplannen van thuiswonende kinderen. Wanneer je een doorlopende reisverzekering met Europadekking hebt, is het prettig dat iemand je er even op wijst dat de dekking moet worden aangepast als zoonlief van 22 naar Thailand op vakantie gaat. En wanneer je door knieklachten niet meer op wintersport gaat, moet iemand die dekking wel weer van de reisverzekering afhalen.

Ook constateren we regelmatig dat een oudere oude auto nog een casco (allrisk) dekking heeft. Wil je dat nog en wat scheelt dat in premie als de dekking wordt gewijzigd naar een beperkt casco dekking? Een internetverzekeraar communiceert dit niet met je. Je zult zelf moeten bijhouden of de dekking en de verzekerde bedragen nog kloppen en je niet teveel premie betaalt.

Een goede adviseur kijkt ook periodiek of je autoverzekering overgesloten kan worden naar een andere verzekeraar, omdat daar de premie lager is. Een internetverzekeraar zal je daar niet op wijzen. Je zal weer die berekening moeten maken.

Nederland regeltjesland
Ieder jaar veranderen er in ons land wel een paar wetten of regels. Een goede adviseur zal daarom tijdens het onderhoudsgesprek belangrijke wetsaanpassingen bespreken. Momenteel is de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar actueel. Tijdens een onderhoudsgesprek wordt daarom stilgestaan bij de einddatum van je overlijdensrisicoverzekeringen. Vaak lopen deze nog tot 65 jaar, de oude pensioenleeftijd.

Ook de actuele kosten van uitvaart of crematie worden door een goede assurantieadviseur besproken. Een uitvaartverzekering met een verzekerd bedrag van bijvoorbeeld € 5.000 is in deze tijd niet meer toereikend. Je kan dan overwegen een extra bedrag te verzekeren.

Bewustwording
Een onderhoudsgesprek dient er ook voor om je als klant bewust te maken van dit soort zaken, zodat je zelf de juiste keuzes kunt maken. Bij grotere assurantietussenpersonen wordt vaak gewerkt met verzekeringspakketten met pakketkortingen. Tijdens een onderhoudsgesprek wordt hierbij stilgestaan en wordt het voordeel uitgelegd om die ene losse verzekering ook in het verzekeringspakket onder te brengen.

Conclusie
Een assurantie tussenpersoon of financieel adviseur kan ook in het digitale tijdperk veel toegevoegde waarde bieden. Natuurlijk is de premie van een verzekering een belangrijk onderdeel, maar vaak niet het belangrijkste. Uit alle klantonderzoeken blijkt dat iedereen het nog steeds het belangrijkste vindt dat iemand je de sores uit handen neemt bij schade, als het er dus echt op aankomt. Dan wil je zo snel mogelijk rust en zekerheid over een goede schadeafhandeling, zodat je zelf verder kan gaan met je eigen werk.

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen