10-05-2017

Het belang van een goed ingevuld schadeformulier bij autoschade

Een ongeluk zit soms in een klein hoekje en het komt altijd ongelegen. Daarom worden regelmatig alleen maar telefoonnummers uitgewisseld en wordt afgesproken om het schadeformulier later in te vullen. In de praktijk komt het vaak voor dat het schadeformulier niet of niet volledig wordt ingevuld. In deze kwestie gaan we in op het belang van een goed ingevuld schadeformulier.

Meer dan alleen gegevens uitwisselen
De waarde van een goed ingevuld schadeformulier wordt vaak onderschat. Maar, let bij schade altijd goed op: het ingevulde en ondertekende schadeformulier is namelijk één van de weinige bewijsmiddelen die je als slachtoffer hebt. Daarin worden ook de gegevens gevraagd waarmee de betreffende verzekeraars de benodigde informatie hebben om de schade onderling te verhalen.
 
De praktijk
Hieronder lichten wij twee praktijksituaties toe waaruit het belang van het goed invullen van het schadeformulier zal blijken.
 
Drukte kan tot een groot nadeel leiden
Partij A staat stil voor een rood verkeerslicht. Partij B botst achterop. Beide hebben weinig tijd. Bovendien is het een druk punt met veel verkeer. Ze bekijken de achterkant van de auto. De bumper is vies en er lijkt geen schade te zijn. B geeft zijn visitekaartje en zegt dat A contact kan opnemen. Na het schoonmaken van de bumper blijkt er toch schade te zijn. A neemt diezelfde avond telefonisch contact op met B. Partij B geeft aan dat hij niet voor de schade op gaat draaien, want die ochtend was er toch niets te zien?! Er is later misschien wel een andere auto tegen de auto van A gereden. A zat alleen in de auto en eventuele getuigen zijn doorgereden. Hierdoor kan A niet bewijzen dat B aansprakelijk is. A besluit aangifte te doen bij de politie. De politie geeft aan dat de dader bekend is, dus zien zij geen reden om de aangifte op te nemen. A zal nu een procedure moeten starten tegen B terwijl alleen diens naam en telefoonnummer bekend zijn.
 
Als er direct een schadeformulier was ingevuld, had de verzekeraar van A middels het kenteken van B zijn verzekeringsmaatschappij kunnen achterhalen en die aansprakelijk kunnen stellen. Volgens de wet hebben gedupeerden een rechtstreeks vorderingsrecht op de WA-verzekeraar van voertuigen. Omdat B de aanrijding niet ontkent (hij ontkent alleen dat er schade is ontstaan), had die verzekeraar de schade waarschijnlijk met A afgehandeld. Desnoods had een expert ingeschakeld kunnen worden om beide voertuigen achter elkaar te zetten om de bumperhoogte te vergelijken met de schade. Daarmee zou aangetoond kunnen worden dat de schade wél door het voertuig van B is veroorzaakt en B aansprakelijk is.
 
Wel of niet (mede) aansprakelijk?
Een andere situatie: partij C wil zijn auto parkeren, ziet een leeg plekje en rijdt daar naar toe. Op dat moment rijdt Partij D zijn parkeervak uit en botst tegen de passerende C. Beide partijen vullen samen een schadeformulier in. Zowel bij uit- als inparkeren moet voorrang worden verleend aan overig verkeer. Op het moment van de aanrijding was C nog niet bezig met inparkeren en is D voor 100% aansprakelijk. Wanneer D dit aan zijn verzekeraar aangeeft zal de schade ook op deze manier afgehandeld worden. Als D aangeeft dat C wel bezig was met inparkeren, geldt het aanrijdingsformulier als bewijs in het voordeel van D en is het heel goed mogelijk dat C voor 50% aansprakelijk wordt geacht.
 
Het schade formulier moet altijd direct en correct worden ingevuld
Er zijn gevallen waarin een botsingssituatie op basis van het aanrijdingsformulier anders wordt afgewikkeld dan de feitelijke situatie, met niet vooraf bedachte gevolgen voor korting en verzekeringspremie van betrokkenen. Wij adviseren om altijd foto’s te maken van de situatie, de stand van de voertuigen op de weg én ten opzichte van elkaar. Noteer ook de gegevens van eventuele getuigen. Vul daarna op een veilige plek samen met de tegenpartij het schadeformulier zo volledig mogelijk in. Controleer ook of het kenteken van de tegenpartij juist op het schadeformulier staat.
 
Maak een schriftelijk voorbehoud bij verschil van mening
Mocht je het niet eens zijn met de toedracht die een tegenpartij op het schadeformulier zet, maak dan meteen een voorbehoud op de voorzijde van het formulier. Stel je voor dat de tegenpartij op het schadeformulier een kruisje zet bij “stond geparkeerd/stond stil”  terwijl hij op het moment van de aanrijding nog aan het rijden was. Als jij je handtekening zet voor akkoord, zal jouw verzekeraar het bewijs moeten volgen en aan moeten nemen dat de tegenpartij stil stond en jij tegen een stilstaand voertuig bent gereden.
 
Een aantal verzekeraars biedt de mogelijkheid om schade op de plaats van de aanrijding direct via de ‘mobiel schade melden’ app te melden. Via deze app kunnen de kentekens van beide betrokken partijen gelinkt worden en krijgen de betreffende verzekeraars direct een melding binnen. De toedracht is dan duidelijk en daar valt achteraf niet meer over te discussiëren. Voor meer informatie hierover kunt u terecht op www.mobielschademelden.nl.
 
Carlo Smit en Anita Veerman, schadebehandelaars.
 

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen