31-08-2011

Hulpverlening bij pech of een ongeval

Nu de vakantieperiode voorbij is en de wintersporters hun vakantie weer gaan voorbereiden, staan wij in deze kwestie stil bij een veel voorkomend vakantieprobleem, pech onderweg naar het vakantieadres. Het blijkt voor veel mensen onduidelijk te zijn dat er verschillende mogelijkheden zijn om hulpverlening bij pech of een ongeval te organiseren. Wij proberen daar vandaag wat meer helderheid over te geven. Tevens gaan we in op de verschillen en hoe de regeltjes van de verschillende hulpverleningsinstanties op elkaar inwerken.

Wie o wie moet ik bellen?
Dagelijks gaan veel personen naar hun werk of op vakantie met de auto. Bij een ongeval of pech is er behoefte aan hulpverlening, een vervangende auto of reparatie aan de auto of eventueel een sleepauto. Vaak is er onduidelijkheid welke verzekeraar welke hulpverlening biedt. Moet ik bij mijn autoverzekeraar zijn? Biedt mijn pechhulpverzekering dekking of toch mijn reisverzekering (met dekking voor autohulp)? Vaak overlappen de dekkingen die door de verschillende verzekeringen wordt geboden elkaar ook nog. Veel mensen weten dan ook niet goed weten bij welke instantie/verzekeraar ze moeten zijn voor hun hulpvraag onderweg.

Hulpverlening bij een ongeval
Bij een ongeval dient te allen tijde de autoverzekeraar gebeld te worden. Bij brand, diefstal of een ongeval, waardoor er niet meer met de auto kan worden gereden of de bestuurder/inzittenden niet in staat is verder te rijden, dient de auto immers weggesleept te worden. Daarnaast is het prettig dat de bagage en de inzittenden vervoerd worden naar een te bepalen adres. Dit wordt vanuit de autoverzekeraar geregeld. Buiten Nederland worden ook de kosten vergoed van nazending van onderdelen, vervoer van de auto naar een garage of indien er niet meer met de auto kan worden gereden, de vervoerskosten naar de eerstvolgende bestemming of terugreis naar Nederland (per taxi, boot, trein).

Hulpverlening bij pech onderweg

De belangrijkste dekking van de pechhulpverzekering is natuurlijk de reparatie ter plaatse door een professionele hulpdienst, waarvan de ANWB of Route Mobiel de bekendste zijn. Als er niet meer mee gereden kan worden, zorgen de mensen van de hulpdienst ervoor dat de auto naar een professionele garage wordt gebracht, tijdelijk wordt gestald of geborgen wordt wanneer de auto totall loss is. Tevens zorgen zij ervoor dat de inzittenden worden vervoerd naar een te bepalen adres. Er is ook recht op vervangend vervoer, maar dan voor een beperkt aantal dagen. In het buitenland geldt een uitbreiding van het aantal dagen naar maximaal 30 (afhankelijk van de aanbieder en de afgesloten verzekeringsvariant). Als de auto niet binnen een paar dagen gerepareerd kan worden, worden de kosten van overnachting of vervoer naar de eindbestemming vergoed. Als op de terugweg de auto nog niet hersteld is, worden tevens de kosten van de terugreis (veelal alleen met de trein en dus niet met een andere auto) en het terugbrengen (repatriëring) van de auto naar de eigen woonplaats vergoed.

Automobilistenhulpverzekering op reisverzekering.
Een automobilisten hulpverzekering op de reisverzekering is alleen geldig tijdens vakantie. Via deze verzekering zijn ook de kosten verzekerd, als het motorrijtuig uitvalt binnen 7 dagen voor aanvangsdatum van de reis. Dat is handig als de auto kort voor vakantie betrokken raakt bij een aanrijding en er niet meer mee gereden kan worden naar het vakantie adres. Sommige autoverzekeraars betalen de kosten voor een vervangende auto, echter meestal voor een maximum van een aantal dagen. De pechhulp verzekeraar verzekert dit niet omdat er geen sprake is van pech (lees: mechanische storing). De pechhulp verzekeraar biedt bij pech alleen een ‘vervangende’ auto in plaats van een ‘gelijkwaardige’ auto. Voor een groot gezin of een situatie waarbij een caravan getrokken moet worden, biedt een ‘vervangende’ auto vaak geen uitkomst. Die is vaak te klein of te licht. Voor een ‘gelijkwaardige’ vervangende auto moet dan relatief veel worden (bij)betaald.

Mobiliteitsgarantie
Naast de pechhulpdiensten als de ANWB en de automobilistenhulp op de reisverzekering kennen we ook nog de (auto)merkgebonden mobiliteitsgarantie. Bij enkele autoverzekeraars is de dekking zodanig ruim dat zelfs ook bij mechanische storing (pech) de autoverzekeraar hulp biedt. Bij het niet verder kunnen rijden biedt de verzekeraar dan dekking voor berging van de auto en vervoer van de bagage en inzittenden naar uw woonplaats of andere bestemming. In de meeste gevallen mag de auto echter niet ouder zijn dan 36 maanden en dient de auto All Risks (WA/Casco) verzekerd te zijn. De autoverzekeraar biedt geen vervangend vervoer bij mechanische storing, iets waar een reis- of pechhulp verzekering wel dekking voor biedt. Er geldt ook meestal een maximum aantal dagen voor vervangend vervoer. De mobiliteitgarantie is dus zeker niet zo uitgebreid als de automobilisten hulpverzekering en dat kan bij vakantie tot vervelende situaties leiden en voor extra hoge kosten zorgen. Het is dan ook altijd aan te raden om tegen meerpremie de auto hulpdekking mee te verzekeren op de reisverzekering.

Samenvattend kan worden gesteld dat de hulpverlening bij een ongeval of pech goed kan worden geregeld, maar dat afstemming van de verschillende verzekeringsvormen op uw persoonlijke situatie gewenst is. Er zijn grote verschillen en het is daarom verstandig om na te gaan hoe de vele mogelijkheden en dekkingen aansluiten op uw eigen situatie. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook mogelijkheden om alle dekkingsvormen onder te brengen bij één verzekeraar. Hierdoor hoeft er bij een ongeval of pech maar één maatschappij gebeld te worden en sluiten de dekkingen naadloos op elkaar aan. Daarnaast is het ook nog vaak goedkoper. Een goede verzekeringsadviseur zal u hierop wijzen.

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen