05-02-2006

Ik wil niet meer gebeld worden!

Ik wil niet meer gebeld worden!
Heb je ’s avond net even rust en ja hoor, daar gaat de telefoon. Dit keer is het ‘De Financiële Kamer’, een kantoor dat bij mij al indruk maakt met de naam. Namens ‘De Financiële Kamer’ wordt dan door iemand een vragenlijstje doorgenomen. Deze beller heeft merk ik, geen enkele kennis van zaken. Kennis hindert nu eenmaal wel eens.

“Met de Financiële Kamer”
“We willen u een paar vragen stellen en dan bezien of u in de groep valt die een groot financieel probleem krijgt op het gebied van pensioen”, begint de stem zo ongeveer. Of ik tussen de 25 en de 55 jaar ben, wel eens van baan ben veranderd, een vrouw heb die jonger is, eerder wil stoppen met werken, een eindloonsysteem heb (een ‘vakterm’ doet het ook goed) of een auto van de zaak heb. Nu ken ik toevallig die standaard vragen al en lieg dan zodanig dat er onmogelijk een adviesgesprek uit kan komen. Ik heb een ‘Prins Bernhard-pensioen’, mijn vrouw is even oud en werkt niet, ik wil niet stoppen voor mijn 65e, heb geen auto van de zaak, nog nooit van baan veranderd en een enorm geweldig pensioen. Elke keer weer komt eruit dat ik toch echt een (groot) financieel probleem heb en nodig een ‘deskundige’ op bezoek moet krijgen die mij een ‘onafhankelijk advies’ geeft. Bij elk argument dat ik geef wordt vlot een regenargument neergelegd volgens het belscript. Ik kom er moeilijk vanaf.

Basissalaris € 46.500,00 én een riante bonusregeling…
Even zoeken naar de website waar iemand wordt gevraagd voor adviseur bij dit bedrijf. Het basissalaris bedraagt € 46.500,00 en daarboven een ‘riante bonusregeling’. Bovendien wordt er een auto van de zaak, een premievrij pensioen en nog wat emolumenten geboden (computer, fax, telefoon). Als ik de adviseur uitnodig, zou hij dan met een welgemeende handdruk afscheid nemen en zeggen dat het bij mij goed geregeld is? Het kantoor straalt wel een degelijkheid en eerlijkheid uit, maar is dit ook zo?
Er werken aldus de website onder andere 215 callcentermedewerkers waarvan ik er dus een aan de lijn heb gehad, 27 adviseurs, een servicedesk van 4 mensen en een binnendienst van 4 mensen. Al deze mensen moeten betaald worden door de adviezen van de 27 adviseurs. Wat een ‘riante bonusregeling’ is weet ik niet precies. Ik weet niet of de adviseur zich zo onafhankelijk zal opstellen als er een bezoek wordt gebracht want hij of zij zal heel wat polissen af moeten sluiten om de eigen kosten te betalen, het callcenter, de andere medewerkers, de kosten voor computers, telefoons en programma’s, gebouwen en wellicht dat de directie ook nog iets wil verdienen.
U kunt zich ook aanmelden als Teleconsultant. U moet wel accentloos Nederlands spreken, commercieel zijn ingesteld, durf en lef hebben, vlot in de omgang zijn en anderen weten te interesseren. Vooral dat durf en lef spreekt mij aan.

En wat als er een later een servicebezoek moet plaatsvinden?
Je zou je kunnen voorstellen dat je behoefte hebt om na een tijdje een servicebezoek te krijgen of om even persoonlijk overleg te hebben. De vraag is natuurlijk of de adviseur dan ook zo snel ter plaatse is om puur advies te geven zonder een polis af te sluiten. Als er 215 mensen bellen om afspraken te maken, 27 adviseurs brengen bezoeken en er is een servicedesk en een binnendienst van slechts 8 mensen totaal dan is dat heel knap geregeld. Je kunt de gok nemen dat er een perfecte service gegeven wordt nadat er een product is afgesloten en dat men niet uit is om alleen maar polissen af te sluiten. Ook is er de onzekerheid over de kennis van de adviseur en de continuïteit van het kantoor. Wat weet u eigenlijk van de adviseur en het kantoor? Is dit er over 20 jaar nog steeds terwijl uw polis nog loopt? In een eerdere ‘Kwestie van Geld’ (2005, week 13) hebben we ‘10 vragen aan uw financieel adviseur’ geformuleerd. Via onze website onder de button ‘nieuws’ kunt u deze nalezen.

Wilt u niet meer worden gebeld? www.infofilter.nl
Via internet kunt u zich afmelden voor dit soort telefoontjes. Veel mensen ergeren zich eraan om op deze manier te worden benaderd. U kunt zich per e-mail aanmelden door een formulier in te vullen. Er zijn wel wat vragen die u door moet. Ook kunt u bellen met 0900-666 1000. U kunt ook een briefje sturen naar Stichting Infofilter, postbus 666, 1000 AR te Amsterdam. Vermeldt uw personalia (adresgegevens en telefoonnummer) en het medium via welke u geen reclame meer wenst. U kunt dan straks genieten van rustigere avonden.

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen