29-08-2012

Kosten van beleggen belangrijk, maar veelal onbekend

‘Vakantie voorbij, weer aan het werk’ zong Imca Marina jaren terug in haar grote hit. Wij hopen dat u een plezierige vakantie heeft gehad en weer voldoende energie heeft om aan de slag te gaan in deze nog immer economische roerige tijd. Van ons mag u verwachten dat wij u ook het komende jaar via onze rubriek ‘bij praten’ over actuele financiële ontwikkelingen. Waar nodig gaan wij hierbij wat dieper op sommige onderwerpen in om u beter te informeren over de ins en outs. We trappen deze nieuwe serie kwesties af met een artikel over beleggen. Dit naar aanleiding van een recent onderzoek van de financiële waakhond in Nederland, de Autoriteit Financiële Markten (AFM) over de kosten van beleggen.

Sparen of beleggen

In onze rubriek staan we regelmatig stil bij actualiteiten op het gebied van sparen en/of beleggen. Zo hebben wij in 2010 in een serie van 7 artikelen getiteld ‘beleggen in een veranderende economische wereld’ uitgelegd hoe de beleggingswereld is veranderd en hoe je ook in deze tijd met beleggen een goed rendement kan maken, zonder al te grote risico’s. In januari van dit jaar hebben we een vergelijking gemaakt tussen sparen en beleggen. Wilt u deze artikelen terug lezen, dan kan dat nog steeds via onze site www.nemassdeboer.nl

Uitgaande van verschillende berichten in de media, begint beleggen door consumenten weer meer nadrukkelijk in de besluitvorming te worden meegenomen. Hoewel uiteindelijk de keuze op dit moment nog steeds vaker uiteindelijk op sparen uitkomt dan beleggen, is mogelijk een keerpunt nabij. De spaarrente blijft immers zakken en is inmiddels zo laag geworden dat, rekening houdende met de te betalen belasting over het vermogen (1,2%) en de inflatie van circa 2%-2,5%, het reële rendement bij veel spaarvormen negatief is geworden. Tegen de verwachting in zijn internationale beurzen de afgelopen periode echter sterk gestegen.

Kosten beleggen zeer belangrijk voor uiteindelijk rendement
Consumenten vinden de kosten van beleggen belangrijk, maar hebben zich daar voorafgaand en gedurende de dienstverlening zeer beperkt in verdiept. Ze zijn veelal onbekend met de hoogte en de samenstelling van de kosten. Beleggers bij adviseurs en vermogensbeheerders zijn minder vaak op de hoogte dan zelfstandige beleggers. Dat blijkt uit de Consumentenmonitor van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), een tweejaarlijks representatief onderzoek onder consumenten

AFM roept op tot kostenbewustzijn
De kosten van beleggen hebben de verhoogde aandacht van de AFM, omdat inzicht hierin voor de belegger belangrijk is om een goede prijs/kwaliteitsvergelijking tussen verschillende beleggingsdienstverlening te kunnen maken. Kosten hebben een grote invloed op het rendement. ‘Consumenten moeten daarom goed onderzoek doen naar de kosten en resultaten van de beleggingsdienstverlening’, aldus de AFM. Adviseurs en vermogensbeheerders moeten beleggers actief informeren over de kosten. Om consumenten op weg te helpen, heeft de AFM meer informatie op haar website staan en de folder Verstandig beleggen opgesteld.

De AFM onderzoekt op dit moment de transparantie van de kostenstructuur van banken en vermogensbeheerders. De resultaten daarvan komen dit najaar naar buiten

Geen inzicht
Uit de Consumentenmonitor blijkt dat slechts de helft van de ondervraagde beleggers op dit moment denkt te weten hoe hoog de kosten zijn die ze gemiddeld per jaar betalen. Vooral beleggers die met behulp van een beleggingsadviseur (73%) of vermogensbeheerder (62%) beleggen, zijn niet op de hoogte van de jaarlijkse kosten.

Voordat ze begonnen met beleggen, heeft slechts de helft van alle geënquêteerde beleggers informatie over de kosten gezien. Van de beleggers die via een beleggingsadviseur beleggen heeft ongeveer een kwart deze informatie gezien, voordat men aan de slag ging met beleggen. Voor beleggers die klant zijn bij een vermogensbeheerder is dat 46 procent.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat een op de drie beleggers de komende drie jaar gemiddeld meer dan 10 procent bruto rendement per jaar verwacht te behalen. Opvallend is dat 44 procent van de beleggers niet weet welk rendement ze in 2011 hebben behaald. Vooral beleggers die met behulp van een beleggingsadviseur beleggen (66 procent) hebben geen idee van het behaalde rendement.

Wil t u meer lezen over het onderzoek van de AFM, dan verwijzen wij u graag naar de onderstaande link.
www.afm.nl/professionals/afm-actueel/nieuws/2012/aug/kosten-beleggen.aspx

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen