16-04-2006

Niet goed, geld terug?

Niet goed? geld terug!
Wat je allemaal tegenkomt in de media aan onzinadvertenties. Wat je allemaal tegenkomt in de praktijk bij klanten of mensen die je voor het eerst spreekt. De verzekeringsmap gaat open en er komen polissen tevoorschijn die op zijn minst vraagtekens oproepen. Zijn deze dingen gesloten in het belang van de klant of in het belang van de portemonnee van ‘de adviseur’ ? We pakken gewoon 2 praktijkvoorbeelden en laten zien wat woorden kunnen doen bij mensen die goed van vertrouwen zijn en die niet even narekenen waarvoor ze tekenen.

Telegraaf advertentie
Allereerst even naar de Telegraaf advertentie van de afgelopen weken. Heeft u het ook gezien, die man met die grote snor die echt zeker wist dat hij zijn geld zou terugkrijgen van zijn aandelenleaseplan? Hij weet het zeker, u moet gewoon niet betalen en u moet dezelfde advocaat nemen als hij want dan betaalt Dexia het geld gewoon terug. We moesten allemaal naar de RAI komen en daar werd dan uitgelegd hoe je ‘simpel’ terug kan. De advertentie stond meerdere malen op de voorpagina van de Telegraaf. Het is stuitend dat er zó veel geld, zo’n advertentie kost veel geld, wordt verpest door dit soort adviseurs. Ze kunnen dat geld beter besteden aan de écht schrijnende gevallen. Als dit zo doorgaat, staan er binnenkort misschien zelfs foto's van vrijgesproken criminelen voorop de krant ter promotie van hun advocaat. En wie betaalt uiteindelijk die dure advertenties?

Praktijkvoorbeeld 1: een ‘adviseur’ die liegt
Vele mensen hebben nog een aandelenleaseplan lopen en daar kan je wat mee als ‘adviseur’. Je koopt alle aandelenleaseplannen over van het kantoor die ze heeft gesloten en je gaat geld verdienen. Hoe? Je belt op en zegt dat je ‘groot’ nieuws hebt over het lopende aandelenleaseplan en dat er ‘nieuwe feiten’ bekend zijn. Dus je bent binnen. Vervolgens vertel je de mensen dat ze moeten stoppen met betalen van het aandelenleaseplan en dat ze lid moeten worden van een club die zeker weten het geld terug gaat halen. Dat kost maar € 350,00 en eventueel misschien later nog eens
€ 400,00. Deurwaarders en dreigbrieven moet je gewoon naast je neerleggen. Dan wordt er een nieuw spaarplan (!) gesloten bij de AEGON en daar ‘krijg je wel je geld terug’, alleen zeggen ze niet hoeveel. Onder grote druk probeert men het aanvraagformulier getekend te krijgen. Wat hier mis mee is? Allereerst krijg je een code bij de BKR en dat betekent dat je voor alle financiële instellingen te boek staat als wanbetaler, dus een nieuwe hypotheek, huis kopen of iets kopen op afbetaling kan je de eerste paar jaar wel vergeten. Daarnaast krijg je een flutprodukt dat nergens op slaat: een spaarverzekering van 15 tot 20 jaar waar grof op verdiend wordt. Als je na 5 jaar 50 procent van je betaalde premies terugkrijgt heb je geluk. Dus niet doen!

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen