18-06-2014

Oppassen met de nieuwwaarderegeling in de autoverzekering

In onze rubriek besteden wij dit keer aandacht aan een speciaal onderdeel van de autoverzekering; de nieuwwaarderegeling. De consument krijgt bij sommige verzekeraars namelijk met flinke beperkingen in de voorwaarden van de nieuwwaarderegeling te maken. Zeker als zij een duurdere auto kopen. Op basis van de nieuwwaarderegeling vergoedt de verzekeraar een bedrag, waarmee de consument dezelfde auto opnieuw kan kopen bij total loss of diefstal van een ‘nieuwe’ auto.

Bij bepaalde verzekeraars geldt de nieuwwaarderegeling bijvoorbeeld alleen voor auto's met een maximale nieuwwaarde van € 45.000,-. Maar ook voor goedkopere auto’s zijn er grote verschillen tussen de verzekeraars als het gaat om de voorwaarden van de nieuwwaarderegeling.

Maximale vergoeding bij nieuwwaarderegeling auto
Nu de crisis zich lijkt te herstellen, nemen de nieuwe autoverkopen voorzichtig weer toe. Voor de verzekering van de nieuwe auto wordt vaak als eerste contact opgenomen met de huidige verzekeraar. Zeker bij duurdere auto’s loont het echter om ook andere aanbieders te vergelijken, omdat bijvoorbeeld de nieuwwaarderegeling sterk kan verschillen. De gemiddelde consument realiseert zich niet welke beperkingen sommige nieuwwaarderegelingen met zich meebrengen.

Bij veel verzekeraars geldt de nieuwwaarderegeling bijvoorbeeld alleen voor auto's tot een bepaalde nieuwprijs, vaak tussen de € 70.000,- en € 80.000,-. Verzekeraars als Polisdirect, Unigarant, Centraal Beheer en Univé zitten hier echter ver onder met € 45.000,- tot € 50.000,- als maximum voor de basis nieuwwaarderegeling. Als reden geven zij aan dat bij auto’s boven de € 50.000,- het verschil tussen de nieuwwaarde en de vervangingswaarde aanmerkelijk groter is. Daarom leggen zij de grens op dit bedrag. Consumenten hebben de mogelijkheid om dit bedrag te verhogen maar betalen hiervoor een aanzienlijke extra premie. De verzekering komt daardoor vaak (veel) duurder dan bij andere verzekeraars die in de basisverzekering al een hogere nieuwwaarderegeling kennen. Nationale Nederlanden en Delta Lloyd hanteren zelfs helemaal geen grens.

Termijn en afschrijving bij nieuwwaarderegeling auto
Daarnaast verschilt de looptijd van de nieuwwaarderegeling per verzekeraar. Afhankelijk van de verzekeraar loopt deze één, twee of drie jaar. Na afloop van de nieuwwaarderegeling geldt de zgn. ‘vervangingswaarderegeling’. Hierbij kijkt de verzekeraar naar de waarde van de auto op het moment voordat de schade ontstond. Vaak is verlenging van de nieuwwaarderegeling na één of twee jaar mogelijk. Hiervoor wordt dan wel een extra premie berekend!

Addertje
Maar ook als drie jaar de standaard is zit er soms een addertje onder het gras. Veel verzekeraars werken na het eerste jaar toch met een afschrijving van 1 tot 2 procent per maand. Van een echte nieuwwaarderegeling is dan natuurlijk geen sprake meer. Het gaat dan zowel om kleine als om grote verzekeraars, zoals Univé, REAAL, Ditzo en Polisvoormij.

Conclusie
Wie een nieuwe auto koopt, doet er goed aan om de voorwaarden van de nieuwwaarderegeling mee te laten wegen in de keuze voor de autoverzekering. Zeker wanneer het een wat duurdere auto is, kunnen er grote premieverschillen ontstaan. Kritisch kijken naar de premie is natuurlijk belangrijk, maar bij de keuze voor de beste autoverzekering geldt dat zeker ook voor de voorwaarden. Vergeet dus niet om deze goed te vergelijken ,voordat je een autoverzekering afsluit. Hiermee voorkom je een fikse financiële tegenvaller bij schade.

Zoals altijd geldt ook hier: laat je voorlichten door een onafhankelijke adviseur die je een keuze kan bieden uit meerdere verzekeringsmaatschappijen. Een onafhankelijk advies mag je natuurlijk niet verwachten van een verzekeraar die alleen zijn eigen producten kan verkopen.  

Tot over 2 weken !

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen