28-03-2018

Overstappen naar een andere bank is niet moeilijk meer

Overstappen naar een andere bank is niet moeilijk meer

Het is voor veel mensen een drempel: de rompslomp van het met je betaalrekening overstappen naar een andere bank. Je hebt tenslotte best wat incassos op je betaalrekening, zoals de hypotheek of je huur, je verzekeringspremies, de sportclub, gas, licht en water etc.

De Overstapservice
Wat veel mensen echter niet weten, is dat de Overstapservice bijna alles uit handen neemt als je met je betaalrekening wilt overstappen naar een andere bank. De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in Nederland. Voordat deze service bestond was overstappen naar een andere bank zeer tijdrovend. Je moest immers alle instanties die een bedrag van je rekening incasseerden, stuk voor stuk zelf informeren. Met de Overstapservice wordt je betalingsverkeer van de ene naar de andere bank overgedragen en loopt je betalingsverkeer soepel door.

Wat wordt door de Overstapservice geregeld?
De Overstapservice loopt dertien maanden. Tijdens deze periode worden de bijschrijvingen op je betaalrekening doorgeleid naar je nieuwe betaalrekening. Ook worden de incasso’s van je nieuwe betaalrekening afgeschreven en worden de incassanten geïnformeerd. We noemen hieronder de belangrijkste zaken die de Overstapservice voor je regelt.

Bijschrijvingen automatisch doorgeleid
Bijschrijvingen op je oude betaalrekeningen worden tijdens de looptijd van de Overstapservice doorgeleid naar je nieuwe betaalrekening. Denk hierbij aan je inkomen (salaris, pensioen, uitkering), te ontvangen bedragen van de Belastingdienst en andere bedragen die je periodiek ontvangt. Gedurende de dertien maanden van de Overstapservice, dien je de organisaties waar je betalingen van ontvangt zelf te informeren. Hiervoor kun je de zogenoemde Overstapkaarten gebruiken. Ook kun je veel organisaties informeren via je DigiD. Een klantgerichte bank zal je hier overigens gewoon mee helpen. De adviseur vult dan samen met jou de Overstapkaarten in en verstuurt deze voor je.

Europese incasso
Betalingen op grond van een afgegeven machtiging (incasso) worden rechtstreeks van je nieuwe betaalrekening afgeschreven. Je hoeft de incassanten niet zelf te informeren. Dat doet de Overstapservice voor je! Voor veel mensen zijn de incasso’s de belangrijkste reden om niet over te stappen. Dat wordt echter helemaal voor je geregeld. En door de looptijd van 13 maanden, gaan ook de eventuele jaarlijkse incasso’s mee in de Overstapservice.

Periodieke overboekingen en rekeningblokkades
Je oude bank geeft je een overzicht van je periodieke overboekingen en eventuele selectieve rekeningblokkades. Een periodieke overboeking is niet hetzelfde als een incasso. Bij een periodieke overboeking geef je opdracht om periodiek een vast bedrag naar een bepaalde rekening over te maken. Met een incasso geef jij een organisatie of persoon toestemming om een bedrag van je rekening te incasseren. Met het overzicht dat je van je oude bank krijgt, kun je de periodieke overboekingen en rekeningblokkades voor je nieuwe betaalrekening laten regelen. Stap je over naar een klantgerichte bank? Dan zullen de adviseurs van deze bank je hier mee helpen.

Wanneer kan je oude betaalrekening worden opgeheven?
Je oude betaalrekening kan direct bij het ingaan van de Overstapservice worden opgeheven. Het doorleiden van je betalingsverkeer gebeurt achter de schermen. Hiervoor hoeft je oude betaalrekening niet dertien maanden te blijven bestaan. Het verschilt per bank of je oude betaalrekening direct wordt opgeheven of nog even blijft lopen. Ons advies is om de oude betaalrekening een maand of twee te laten lopen en daarna op te heffen. Na één of twee maanden weet je zeker dat alles goed is gegaan. Daarnaast voorkom je door het bijtijds opheffen van je oude betaalrekening ook nog eens dubbele maandelijkse kosten.

Naar welke bank zal ik overstappen?
Misschien kan het panelonderzoek van de Consumentenbond je hierbij helpen. De Consumentenbond houdt jaarlijks een panelonderzoek onder ruim 11.000 consumenten. De deelnemers geven een oordeel over internetbankieren, mobiel bankieren app, kosten, communicatie naar de bank en de service van de bank.

Uit het onderzoek is gebleken dat klanten het meest tevreden zijn over RegioBank, ASN Bank, Knab en Triodos Bank. Het meest ontevreden zijn mensen over de verhouding tussen de kosten van bankieren en de diensten die de bank levert. Hierbij valt op dat de ontevreden geluiden nauwelijks van klanten van de ASN Bank, Knab en RegioBank komen. Klanten van deze banken zijn aanzienlijk vaker (zeer) tevreden over de kosten van hun bank dan klanten van de andere banken.

Joke Brink, adviseur bankzaken.

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen