31-01-2018

Stormschade, wat nu?

Afgesloten wegen, ongelukken, omgewaaide bomen en geen treinverkeer waren voorbeelden van overlast die de zware westerstorm op donderdag 18 januari heeft veroorzaakt. Als je schade hebt geleden aan je woning of auto door noodweer, dan valt die schade vaak onder de dekking van je inboedel-, opstal- of autoverzekering. Voorbeelden van stormschades en welke stappen je bij schade moet ondernemen kun je lezen in deze kwestie van geld.

Welke schade wordt gedekt?
Bij schade door storm, hagel of noodweer, zoals extreme neerslag, krijg je meestal te maken met de volgende verzekeringen:
 

  • De opstalverzekering dekt schade aan spullen die vastzitten in en aan het huis. Bij stormschade kun je denken aan een boom die omwaait en op jouw huis of schuur valt. Of er zijn dakpannen van je huis afgewaaid tijdens de storm. Maar wanneer is er sprake van storm? Hoe wordt dit gecontroleerd? Officieel spreken we van storm vanaf windkracht 9. In de voorwaarden wijkt de verzekeraar hier van af. Storm wordt gezien vanaf windkracht 7. Welke windkracht er op moment van schade was, gaat de verzekeraar na bij het KNMI.
  • De inboedelverzekering dekt schade aan de spullen in het huis, zoals meubels. Op de inboedelverzekering is er een beperkte dekking voor stormschade. Voor een weggewaaide partytent of stuk gevallen potten is meestal geen vergoeding.
  • De beperkte cascoverzekering en volledige cascoverzekering (allrisk) verzekeren een auto voor schade door noodweer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rondvliegende takken en omwaaiende bomen. Een stormschade claimen heeft geen invloed op je schadevrije jaren. Indien je een eigen risico hebt, moet je deze wel zelf betalen. Bij een WA-verzekering valt stormschade niet onder de dekking. Een WA-verzekering vergoed namelijk alleen de schade die je bij anderen veroorzaakt.
 In de polisvoorwaarden van je verzekeringen kan je lezen voor welke schade je precies verzekerd bent. Je kunt hiervoor natuurlijk ook contact opnemen met jouw persoonlijke adviseur.

Hoe wordt het schadebedrag vastgesteld?
Je bepaalt samen met de verzekeraar hoe hoog de schade is. Daarbij wordt ook gekeken naar gevolgschade. Denk bijvoorbeeld aan scheurtjes in dakpannen die op een later moment toch nog lekkage kunnen veroorzaken. Maak altijd foto’s van de schade. Aan de hand van een offerte voor het herstel kan de schade worden bepaald. Meestal wordt alleen bij grotere schades een expert ingeschakeld.

Wat gebeurt er nadat de schade is vastgesteld?
Je kunt ervoor kiezen om de schade te laten herstellen door een herstelbedrijf dat wordt ingeschakeld door de maatschappij of dat de verzekeraar een bedrag uitkeert zodat je zelf het herstel kan regelen. Daarnaast is het van belang dat je in de tussentijd de gevolgschade zoveel mogelijk probeert te voorkomen. Probeer bijvoorbeeld een gat in het dak af te dekken met een stuk zeil om inregenen te voorkomen. Het kan zijn dat er een eigen risico is voor storm. Dan wordt de schade vergoedt boven het eigen risico. Het is mogelijk om dit eigen risico voor meerprijs af te kopen.
 
Schade voorkomen
Schade voorkomen is beter dan herstellen. Vaak komt een storm niet zo maar aanwaaien. De tuinmeubels opbergen of vastzetten is een kleine moeite. Parkeer je auto niet onder een rij bomen.

Onderstaand volgen nog een aantal tips om schade te voorkomen;
  • Sluit ramen en deuren en zorg dat deze goed dicht zijn;
  • Controleer losse onderdelen van gebouwen, zoals zonneweringen en rolluiken. Rol deze op en controleer ook de bevestigingen;
  • Laat losse spullen niet buiten staan. Kunnen de spullen niet naar binnen? Veranker ze dan zo veel mogelijk en zorg dat de spullen niet kunnen wegwaaien;
  • Zorg dat de daken regelmatig gecontroleerd worden. Denk daarbij aan de dakbedekking, de goten, dakpannen en grind dat gelijkmatig verdeeld is;
  • Onderhoud je bomen. Vallende taken zorgen elk jaar weer voor flink wat schade.
  • Heb je toch schade, meldt dit dan zo snel mogelijk bij je adviseur. Maak foto’s zodat duidelijk is waardoor de schade is ontstaan. 
     
    Tip: ga eens na welke dekking jouw verzekeringen hebben. Zijn je dekkingen nog voldoende? Kloppen ook jouw verzekerde bedragen nog? Als je verzekeringen al een tijd niet zijn doorgenomen, adviseren wij om daar samen met je adviseur weer eens kritisch naar te kijken. Dat voorkomt onderverzekering of een te lage dekking.
     
    Mathilde Kwakman, adviseur particulieren.

    Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen