16-12-2015

Veel klanten niet tevreden met eigen bank

40% overweegt overstap Rabobank heeft opnieuw een grote reorganisatie aangekondigd. Er gaan weer 9.000 banen verdwijnen. Naast een onzekere toekomst voor de vele medewerkers, levert het bij de klanten (opnieuw) onzekerheid op. Die onzekerheid geeft nieuwe voeding voor de ontevredenheid over de (groot)banken in het algemeen. Veel mensen willen daarom overstappen naar een andere bank. In deze kwestie nemen wij de belangrijkste overwegingen door die hierbij een rol spelen.

40% bankklanten overweegt overstap
Ruim 40% van de bankklanten overweegt met zijn betaalrekening over te stappen naar een andere bank. Dat bleek eerder dit jaar uit een enquête van Kassa die door bijna 12.000 mensen werd ingevuld. Vooral klanten van ING (44% van de mensen die reageerden was toen klant bij deze bank), ABN AMRO (31%) en Rabobank (21%) willen overstappen. Nu duurzaamheid ‘in’ is, is het niet verwonderlijk dat de meeste mensen aangeven aan dat ze willen overstappen naar de ‘groene’ banken Triodos (33%) en ASN Bank (15%), maar ook RegioBank wordt steeds vaker genoemd als alternatief voor de eigen bank (13%).  

Bonuscultuur
Hoewel de grootbanken er alles aan doen om het imago op te poetsen, blijkt het vertrouwen in de top van de banken nauwelijks beter te worden. Berichten over noodzakelijke reorganisaties,  personeelsreducties, in het streven naar hogere winsten, valt ook niet te rijmen met het gepredikte klantbelang. Naast de bonuscultuur (83%) zijn de kosten van de betaalrekening (36%) en een groeiende boosheid over de dienstverlening (20%) de belangrijkste redenen voor ontevredenheid. Van de deelnemers aan de enquête was 7% onlangs overgestapt naar een andere bank. Zij ervaarden dat als makkelijk, antwoordde 83%. 

Rompslomp valt mee
Opvallend, omdat van de mensen die nog niet zijn overgestapt maar dat wél overwegen, 50% daarvan op ziet tegen de rompslomp. Andere redenen die mensen tegenhouden om over te stappen zijn: ik kan mijn rekeningnummer niet meenemen (26%) en: angst dat dingen misgaan bij een overstap (33%).   

Het meenemen van de bankrekening naar een andere bank, de zgn. ‘nummer portabiliteit’ was tot circa 20 jaar geleden gewoon mogelijk. Dat was ook reden dat huidig ABN AMRO voorman Zalm in de tijd dat hij nog Minister van Financiën was, het meenemen van de bankrekening weer wilde invoeren.  Toen de grootbanken hem plechtig beloofden dat ze er alles aan zouden gaan doen om overstappen makkelijk te maken, trok hij zijn voornemen in. In zijn nieuwe functie zal Zalm een van de laatsten zijn die het weer op tafel zal leggen. Het kan verkeren….Sinds de invoering van het Europese betaalsysteem SEPA en de IBAN-rekeningnummers is de kans op nummer portabiliteit helaas kleiner dan ooit. Uiterlijk in 2019 komt de Europese Commissie met een voorstel over dit onderwerp.
 
Overstapservice maakt overstappen gemakkelijk
De banken introduceerden een aantal jaren geleden de overstapservice om overstappen van bank makkelijker te maken. Alle banken doen hieraan mee. Bijschrijvingen en automatische incasso's worden dan vanzelf overgeboekt naar je nieuwe bankrekeningnummer. Je oude rekening blijft dan nog een tijdje bestaan, totdat alles is overgezet naar je nieuwe rekening. Een nieuwe pas en internetbankieren moet je zelf aanvragen bij je nieuwe bank en ook voor te ontvangen betalingen, zoals loon of uitkeringen, moet je zelf nog wel wat doen, maar de rest gaat min of meer vanzelf. De overstapservice verloopt zeer soepel. Meer op de klant gerichte banken als RegioBank, profiteren hier dan ook sterk van.

Kun je weg bij je bank? 
In principe kan je altijd overstappen van bank. Als je een hypotheek hebt afgesloten bij de ABN AMRO, Rabobank, of SNS kun je wèl naar een andere bank, maar je verliest dan vaak wel een rentekorting op de hypotheekrente. Aan een bankspaarhypotheek of een beleggershypotheek bij ING zit een geblokkeerde spaarrekening of een geblokkeerd beleggersdepot, welke gekoppeld is aan een Betaalrekening. Heb je nog een spaardeposito bij ING? Ook dan moet je daar nog een betaalrekening hebben. Bij de ABN AMRO, Rabobank en SNS mag je dan wèl naar een andere bank. 

Verzekeringen geen belemmering
Als je een schade- of een levensverzekering hebt afgesloten bij je bank, kun je altijd overstappen

Vertrouwen
Sinds de kredietcrisis zeggen banken dat ze de klant weer centraal willen stellen. Maar 97% van de bankklanten ervaart dat niet zo, blijkt uit de Kassa-enquête van eerder dit jaar. Uitgaande van de laatste berichten van Rabo, is er voor de grootbanken nog een lange weg te gaan. Ben je ontevreden over jouw eigen bank en wil je overstappen? Meld je dan bij de bank van jouw keuze en zij zorgen ervoor dat de overstap simpel en snel wordt geregeld.
 

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen