23-10-2013

De lusten en lasten van Modern Bankieren

Het is niet meer weg te denken: je bankrekeningen inzien en overboekingen uitvoeren via de computer of de telefoon. Op deze manieren kan je snel en eenvoudig je bankzaken regelen. En je hoeft er niet voor naar het bankkantoor.  In deze kwestie staan we stil bij de snelle opmars van het moderne bankieren via de pc of de smartphone en de nadelen die er  - helaas-  ook aan vast zitten.

Internetbankieren niet meer weg te denken
Middels Internet Bankieren beheer je de bankrekening(en) via internet. Via inlog codes van de bank kan je op elk gewenst tijdstip je bankzaken regelen achter je computer. Het internetgebruik voor bankieren neemt snel toe.  Ongeveer 93% van de overboekingen gaat tegenwoordig al via het internet en 11 miljoen klanten maken er  gebruik van. Bijna vier op de vijf Nederlanders tussen de 16 en 75 jaar doen hun bankzaken via het internet. Ook het aandeel ouderen (van 55-75 jaar, bron CBS) dat bankiert via internet is sinds 2005 verdubbeld tot 60%. Van alle Europeanen doen Nederlanders en Finnen het meeste aan internetbankieren.

Mobiel bankieren, snel en efficiënt
Met mobiel bankieren kan je het saldo bekijken, bij- en afschrijvingen controleren en geld overmaken met je mobiele telefoon (smartphone)  of  tablet (zoals Ipad). Bij de meeste banken kan dit inmiddels voor alle particuliere klanten. Voor zakelijke klanten gaat het allemaal wat langzamer, maar zijn de eerste banken ermee gestart.  Het enige dat je nodig hebt is toegang tot internetbankieren van je bank en een telefoon, of tablet, met internetverbinding.

Modern bankieren en criminaliteit
Helaas hebben criminelen internetbankieren ook ontdekt. Dat wordt door de tegenstanders vaak als groot nadeel opgevoerd. Maar eigenlijk is dat niet vreemd. In het verleden werden acceptgirokaarten en overschrijvingsformulieren uit de brievenbus gevist en aangepast. Aangezien deze vormen van betaling steeds minder gebruikt worden, hebben criminelen hun werkterrein verlegd.  Internetbankieren is door de Nederlandse banken echter zeer goed beveiligd. De schade bij internetbankieren is, afgezet tegen de tegenover de totale omzet, ook zeer klein.

Campagne veilig bankieren heeft succes
Criminelen maken gebruik  van malware (speciale software om computers van klanten te infiltreren) en phishing (het ‘hengelen’ naar vertrouwelijke gegevens). Bij phishing wordt je naar een valse bankwebsite gelokt, die vaak een kopie is van de echte website van de bank. Als je vervolgens je inloggegevens intikt, heeft de fraudeur de beschikking over je inloggegevens met alle gevolgen van dien. Doordat banken de fraude steeds beter kunnen herkennen en voorkomen, daalt de schade die wordt geleden. Door de campagnes over veilig bankieren  zijn consumenten zich beter bewust van de methodes die criminelen gebruiken.  
De schade als gevolg van fraude met internetbankieren is in de eerste helft van 2013 met 58% gedaald, ten opzichte van de tweede helft van 2012. Het bedrag dat daar mee gemoeid is daalde van 10 naar 4,2 miljoen euro. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de daling nog groter: 82%. Deze daling is te danken aan de gezamenlijke inspanningen van banken, politie en justitie en de oplettendheid van klanten.

Voorkomen is beter dan genezen
Hoewel in veruit de meeste gevallen de geleden schade door de banken wordt vergoed, is het natuurlijk beter om misbruik  te voorkomen. Als consument kan je fraude voorkomen door je computer goed te beveiligen middels een up-to-date antivirusprogramma en een firewall (bescherming van een computer of netwerk tegen misbruik van buitenaf). Open geen verdachte e-mails. Verder dient de webpagina te beginnen met https://. De “s” staat voor secured (beveiligd). En, dit is een open deur, maar we delen het toch met je, deel je beveiligingscodes en wachtwoorden nooit met anderen. Banken zullen er ook nooit via een e-mail om vragen !

Bij de reeks zgn. DDoS-aanvallen die dit voorjaar voor veel maatschappelijke onrust zorgden is geen buit gemaakt omdat criminelen niet bij het geld konden. Sinds april hebben overigens geen geslaagde cyberaanvallen meer plaatsgevonden.

Behoefte aan persoonlijk contact blijft
Wij merken dat er bij veel klanten, naast het gemak van internet- en mobielbankieren, ook behoefte blijft aan persoonlijk contact. Helaas wordt dat bij veel banken steeds lastiger. ING en ABN AMRO hebben in het verleden al veel kantoren gesloten en bieden, ondanks mooie campagnes die het tegendeel moeten bewijzen, per saldo veel minder mogelijkheden voor persoonlijk contact. Onlangs kondigde Rabobank aan om het kantorennet (weer) te gaan inkrimpen.  Waarschijnlijk worden 300 van de huidige 800 Rabobank kantoren gesloten.

Gelukkig zijn er ook banken die niet meedoen aan de tendens van de terugtrekkende bank. Dit zijn bijvoorbeeld de RegioBank kantoren,  waar persoonlijk contact en gevoel met de regio voorop staan. Daarnaast is het voordeel van de kleine banken dat zij u vaak een hogere spaarrente geven dan de grootbanken. Deze kleine banken bieden u het gemak van internetbankieren, in combinatie met een laagdrempelig en persoonlijk contact en prima producten.

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen