26-03-2014

Overstappen naar een andere bank: eenvoudig te regelen

De onderzoeken laten het keer op keer zien: veel klanten (particulier en zakelijk) zijn ontevreden over hun huisbank. Wij zien bij onze klanten vooral een toenemende ontevredenheid over de grootbanken. Tevens zijn de kosten voor betaalrekeningen voor zowel particulieren als ondernemers flink toegenomen. In deze kwestie gaan we in op de mogelijkheden om makkelijk en snel van bank te veranderen via de Overstapservice.

Veel consumenten zijn ontevreden over hun bank
Klanten moeten steeds meer zelf doen via Internet. Zij kunnen voor de dagelijkse bankzaken zoals geld opnemen en het doen van overschrijvingen steeds minder vaak terecht aan de balie van hun bankkantoor. Daarnaast blijkt het vaak lastig te zijn om je bank rechtstreeks telefonisch te bereiken. De meeste (groot)banken werken met callcenters en 0900-nummers. Hierdoor heb je contact met wisselende medewerkers die helaas vaak niet op de hoogte zijn van de interne regels. De vaste contactpersoon die jou en je situatie kent, is bij vrijwel alle banken weg gereorganiseerd. Tenslotte sluiten de grootbanken steeds meer kantoren. Dit alles leidt ertoe dat veel consumenten ontevreden zijn over hun bank

Overstappen naar een andere bank is eenvoudig
Veel mensen denken dat het een heel gedoe is om met de betaalrekening over te stappen naar een andere bank. In het verleden was dit ook het geval. Echter, overstappen naar een andere bank is een stuk eenvoudiger geworden door de Overstapservice.

Wat betekent de Overstapservice?
De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in Nederland. Deze service maakt veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger en zorgt ervoor dat je betalingsverkeer soepel doorloopt. Je vraagt de Overstapservice aan bij je nieuwe bank, waarna het betalingsverkeer automatisch wordt overgezet van je oude bank naar je nieuwe bank. Je hoeft dus weinig zelf te doen.

Wat wordt er geregeld met de Overstapservice?
Bijschrijvingen worden doorgeleid naar je nieuwe betaalrekening. Denk hierbij aan salaris, uitkering, pensioen en dergelijke. De storters dienen geïnformeerd te worden over je nieuwe rekening. Een goede adviseur neemt dit voor je uit handen. Wij regelen dit bijvoorbeeld voor onze klanten die naar ons overstappen. Het aantal maandelijkse stortingen op je betaalrekeningen zijn meestal beperkt, dus dit is eenvoudig te regelen.

Automatische afschrijvingen (Incasso’s) worden van je nieuwe betaalrekening afgeschreven en de partijen die dit doen (incassanten) worden vanuit de Overstapservice geïnformeerd over je nieuwe  rekeningnummer. Vaak zijn de incasso’s voor klanten het grootste struikelblok om over te stappen naar een andere bank. Dat is dus niet nodig, aangezien dit geheel door de Overstapservice wordt geregeld.

Zodra de Overstapservice is ingegaan en goed loopt kan je oude betaalrekening worden opgeheven.

Overstapservice ook voor ondernemers
Uit onderzoek blijkt dat vooral ondernemers hun huisbank een laag rapportcijfer geven. De grootbanken krijgen een lage waardering op gebied van bijvoorbeeld service en bereikbaarheid. Ook ondernemers kunnen met hun zakelijke betaalrekening overstappen naar een andere bank en daarbij gebruik maken van de Overstapservice.

Naar welke bank overstappen?
Terwijl de service en bereikbaarheid van de grootbanken de afgelopen jaren sterk zijn afgenomen, zijn de maandelijkse kosten voor betaalrekeningen en andere diensten (soms fors) hoger geworden. Naar welke bank moet je dan overstappen om je weer klant te voelen? Er zijn nog banken die een persoonlijke service bieden en persoonlijk contact belangrijk vinden. De ideële banken als Triodos en ASN scoren goed in de klantvriendelijkheid, maar bieden geen ‘balieservice’.  Uit onderzoek door marktonderzoekbureau Blauw Research komt ook RegioBank als zeer klantvriendelijk en servicegericht naar voren. RegioBank heeft als extra dat ze een ‘ouderwetse’ balieservice bieden met vaste contactpersonen.  De klanten van RegioBank geven hun bank de hoogste waardering voor zowel de service als de prijs/kwaliteit. En waar veel banken kantoren sluiten, opent RegioBank juist geregeld nieuwe vestigingen. Het zijn er nu al ruim 530!

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen