01-02-2017

Verzekeren van importauto's

Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat men autos koopt die voor het eerst in het buitenland zijn tenaamgesteld, de zogenoemde import autos. Zowel rechtstreeks als via importeurs worden de autos, met name uit Duitsland, geïmporteerd.

Aantrekkelijk
Waarom is het in veel gevallen zo aantrekkelijk om een auto te importeren vanuit het buitenland? Een belangrijke reden is het grote prijsverschil. Dit komt vooral door de extra belasting die in Nederland wordt geheven. Naast de BTW betaal je namelijk BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen). Bij het importeren van een auto uit het buitenland kan een groot deel van de BPM worden afgeschreven, wat betekent dat niet het hele bedrag aan BPM betaald hoeft te worden. Onder andere de leeftijd van de auto, uitvoering, opties en CO2-uitstoot, bepalen de hoogte van het te betalen BPM bedrag. De meeste auto’s in bijvoorbeeld Duitsland zijn zeer luxe uitgevoerd. Het is daarom mogelijk om voor een relatief lagere prijs, een zeer luxe auto aan te schaffen.

Als je een importauto koopt is het van belang om na te gaan welke eisen de Nederlandse verzekeraars stellen aan het alarm van je auto. Die kunnen namelijk anders zijn dan de eisen in bijvoorbeeld Duitsland. In deze kwestie van geld gaan wij daar verder op in.

Diefstalbeveiliging en autoverzekering
In Nederland zijn er verschillende anti-diefstalsystemen voor auto’s. De bekendste zijn de startonderbreker (standaard uitgerust bij nieuwe auto’s vanaf 1998), alarm met hellinghoekdetectie en het voertuigvolgsysteem. Met een voertuigvolgsysteem is het gemakkelijker om een gestolen auto op te sporen.

In Nederland gelden er andere beveiligingseisen dan in bijvoorbeeld Duitsland. Verzekeraars in Nederland eisen al snel bij de auto’s in het hogere segment een alarm met hellinghoekdetectie. Of een combinatie van alarm met hellinghoekdetectie en voertuigvolgsysteem. Dit is bij elke verzekeraar verschillend en is ook afhankelijk van het merk en type van de auto. In Duitsland komt het vaak voor dat auto’s alleen worden voorzien van een startonderbreker.

Bij het invoeren van een auto vanuit het buitenland of bij de aanschaf van een geïmporteerde auto, wordt vaak niet stil gestaan bij de beveiliging van de auto. Als de auto dan gereed staat om afgehaald te worden en de verzekeraar gebeld wordt om de auto te verzekeren, kan het voorkomen dat de verzekeraar aanvullende eisen wenst met betrekking tot het alarm. Hierdoor moet regelmatig achteraf een aanvullend alarm of volgsysteem ingebouwd worden. Wij raden daarom altijd aan om bij de aanschaf van een geïmporteerde auto na te gaan of er een alarm is ingebouwd en wat de eisen zijn van de verzekeraar. Zo kan er tijdig een aanvullend alarm of volgsysteem worden ingebouwd.

Nieuwwaarde- en aanschafwaarderegeling
Veel verzekeraars kennen een nieuwwaarde- of aanschafwaarderegeling. Bij deze regelingen geldt dat bij een total loss of diefstalschade binnen een bepaalde termijn (meestal 12, 24 of 36 maanden na de aankoop van een nieuwe of tweedehandsauto) de nieuwwaarde of aanschafwaarde van de auto is verzekerd, in plaats van de dagwaarde. Met name bij de duurdere auto’s loopt de waarde van de auto snel af en is zo’n regeling een goede voorwaarde. Deze regeling geldt echter vaak alleen bij auto’s die voor het eerst in Nederland op kenteken zijn gezet. Bij een geïmporteerde auto is er geen sprake van een nieuwwaaarde- of aanschafwaarderegeling, waardoor de auto verzekerd is tegen dagwaarde. Bij een diefstal- of total loss schade, kan de schade uitkering hierdoor fors lager uitvallen dan bij een nieuwwaarde- of aanschafwaarderegeling.

Wij raden u aan om bij aanschaf van een geïmporteerde auto vooraf informatie te vragen bij uw verzekeraar of adviseur, zodat u op de hoogte bent van de preventie-eisen en u weet welke vergoeding er geldt bij diefstal en/of total loss schade.

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen