19-05-2010

Pinnen verdringt contant geld steeds meer

De Nederlandse consument heeft het afgelopen jaar fors meer gepind waardoor het aantal contante betalingen voor het eerst aanzienlijk is gedaald, zo meldt Currence in haar jaarverslag over 2009. Het aandeel van PIN (38%) in het toonbankverkeer steeg naar bijna 2 miljard transacties, als gevolg van de succesvolle campagne ‘Klein bedrag? Pinnen mag!’. Er zijn circa 100 miljoen kleine bedragen (onder €10) meer gepind. Deze ‘kleine’ betalingen maakten de helft van de groei uit, die ondanks de omzetdaling (-5%) door de financiële crisis in de detailhandel, aanzienlijk was (11%). Hoewel pinnen steeds meer contant zal verdringen verwacht Currence niet dat binnen enige jaren het contante betalen tot het verleden behoort. Meer pinnen betekent wel kostenbeperking voor het betalingsverkeer en grotere veiligheid in winkels. Een analyse van het betaalgedrag laat zien dat 80% van alle consumenten een (zeer sterke) voorkeur heeft voor pinbetalingen. Slechts 4% van de consumenten heeft een sterke voorkeur voor contant betalen.

Nemassdeboer maakt gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Instellingen